One in a million

Alla inlägg den 18 januari 2021

Av Sarplaninac - 18 januari 2021 21:11

Jag körde James hem från jobbet ikväll. Sonens sambos gamla bil, utan fungerande torkare och ingen spolarvätska, med halvdana allrounddäck, varken sommar eller vinterdäck.

På dagtid gick det bra, men sen på kvällen hem, i mörkret och med temperaturen runt nollan blev det riktigt obehagligt.
Mycket tung trafik på E4 ikväll
Jag satte fart på de gamla öket och körde om varenda lastbil för att slippa riskera att få min ruta igensatt.

Efter bara någon km började det snöa, rejält och körbanan blev moddig och hal, så jag tvingades sänka farten från 120 till strax under 100. Jag såg mindre och mindre genom vindrutan, och till slut lade jag mig bakom en personbil, tog rygg på han och höll blicken fäst på de röda baklyktorna, som en livboj i mörkret.

Tyvärr började framförvarande bil köra långsammare och långsammare i takt med att snöandet bara tilltog, och helt plötsligt kommer tre lastbilar och dundrar förbi i vänsterfilen, och drar upp så mycket skit på min ruta att jag faktiskt inte ser något alls.

Jag blir rädd men samlad, och bromsar in försiktigt, sätter på varningsblinkers och kör lite på känn så långt åt höger jag bara kan, men utan att stanna. Stanna på motorvägen i snökaos och mörker är som att be om en olycka.
Jag lutar mig tvärsöver sätet på passagerarsidan, och lyckas se lite genom vindrutan där, en minimal fläck och jag ser till min stora lättnad avfarten från motorvägen, och jag svänger av.

Bilderna är från småvägarna hem efter E4. Det var halt och jäkligt, James gled och slirade över vägen, jag körde så fort det var möjligt utan att kana av vägen, samtidigt som jag inte ville stanna heller och riskera att fastna i någon backe.
Fick ett möte av en timmerbil och jag skrek inombords, tänkte att nu kör jag fast i snömodden och kanar ner i diket, men nejdå, James höll sig på vägen, och tur att vi inte mötte den på de sista 2kilometrarna hem för där går inte att mötas, där måste någon backa..

Äntligen hemma i alla fall och i sällskap av Neah och Noah, under en filt på soffan och lite Walking dead.

Av Sarplaninac - 18 januari 2021 10:33

Vaknar med en känsla av att det är kallt inne. Det är något med luften jag andas. Lämnar den sköna sängvärmen och går ner.
14 grader inne, - 8 ute. Ännu en sån dag alltså. Måste försöka lösa installationen av kaminen snart. Verkligen.

Hundarna fryser inte, de tycker om snö och kyla, mer än något annat. Det kommer min sarplaninac också göra framöver. Det är en väldigt tålig hund.

Jag och Neah igår, på en lite udda bild :))
. Idag väntar två jobb på mig. Ska bara, samla lite kraft först.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Skapa flashcards