One in a million

Direktlänk till inlägg 24 juli 2020

Vägen mot självhushållning

Av Sarplaninac - 24 juli 2020 15:52

Idag lade hönsen första ägget.

Jag slängde ihop en omelett, ja inte på det enda ägget såklart, men på ägg från andra frigående lyckliga höns i hemmamiljö, tills mina egna kommer igång på allvar.
I omeletten hade jag bla egenodlad potatis och på baksidan kommer det mängder av tomater nu på plantorna. Sockerärtor går fortfarande att hämta i växthuset också.

Jag plockade blåbär och vildhallon i skogen på förmiddagen. Känns fint att ha i frysen och kunna ta av vintriga dagar framöver.
Mitt mål i slutänden är att klara mig själv så mycket som det är möjligt på det gården ger.

Nu längtar jag efter hösten, ja faktiskt, och svampplockning dagar med hög och klar luft när en blek höstsol lyser upp skogen allt kortare om dagarna. Med svampsmörgås om kvällarna, uppkrupen i soffan med tända ljus och en sprakande eld i kaminen. Jag älskar helt enkelt hösten, den är min absoluta favoritårstid.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Sarplaninac - Tisdag 23 april 23:25

Vi var 8 stycken på intervju. Både gemensam utfrågning och privat. Jag med mina 17 års erfarenhet stack ut, och tog plats, tänkte att ingenting känns svårt eller omöjligt efter Danmark. Det gick också bra, jag kan börja där som vikarie, och med all...

Av Sarplaninac - Tisdag 23 april 12:33


Jag är på väg till något jag aldrig deltagit i tidigare, en gruppintervju. Jag vet inte ens vad det är för något, och jag var tvungen Google det. Blev inte så mycket klokare av det. Vi ska alltså vara flera personer som kommer till intervju samtidi...

Av Sarplaninac - Måndag 22 april 22:25

Idag har jag fikat med Siri, i tre timmar. Supertrevligt. Hon är en sån fin människa med ett stort hjärta och en lite lätt ironisk humor som jag bara älskar. Sen gick jag 6 kilometer i skogen med Zavannah. Snön föll och det var 2 grader isande kal...

Av Sarplaninac - Måndag 22 april 09:07

Godmorgen efter ännu en natt utan sovemedicin. Det säger någonting tycker jag.. Från gårsdagens kvallsrunda med Zavannah. Det är så vackert nu.. Idag ska jag träffa Siri, en bekant från min sista arbetsplats i Sverige, innan jag tog beslutet at...

Av Sarplaninac - Söndag 21 april 19:46

Jag har varit till Markaryd med dottern. Hon har bjudit på pizza och vi har handlat på jysk. Sen gick vi i skogen med Zavannah. Överkast för 70kr styck. Tyvärr fanns bara två. Behöver två till. Det ska vara som skydd i soffan mot hundhår och sand ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards