One in a million

Alla inlägg den 24 juli 2020

Av Sarplaninac - 24 juli 2020 23:45

Sitter ute i natten, jag och äldsta sonen.
Kvällen är ljum fastän termometern inte visar alltför många grader.

Kex, ost och en vilsam samvaro i natten och tystnaden.
Vemodet. Plötsligt knackar det på axeln och stråk av sorg virvlar upp inom mig.
Minnen kommer upp till ytan, tiden som flytt, vart tog allting vägen.?


En promenad genom mörkret, Grånos och jag, där och då. Nu i en annan tid. Linjen däremellan är tunn, nästan osynlig.

Av Sarplaninac - 24 juli 2020 15:52

Idag lade hönsen första ägget.

Jag slängde ihop en omelett, ja inte på det enda ägget såklart, men på ägg från andra frigående lyckliga höns i hemmamiljö, tills mina egna kommer igång på allvar.
I omeletten hade jag bla egenodlad potatis och på baksidan kommer det mängder av tomater nu på plantorna. Sockerärtor går fortfarande att hämta i växthuset också.

Jag plockade blåbär och vildhallon i skogen på förmiddagen. Känns fint att ha i frysen och kunna ta av vintriga dagar framöver.
Mitt mål i slutänden är att klara mig själv så mycket som det är möjligt på det gården ger.

Nu längtar jag efter hösten, ja faktiskt, och svampplockning dagar med hög och klar luft när en blek höstsol lyser upp skogen allt kortare om dagarna. Med svampsmörgås om kvällarna, uppkrupen i soffan med tända ljus och en sprakande eld i kaminen. Jag älskar helt enkelt hösten, den är min absoluta favoritårstid.

Av Sarplaninac - 24 juli 2020 09:32

Somnade vid elva igår, fullkomligt utmattad och för första gången på mycket länge före tolv ett på natten.
Vaknade vid åtta, tröttheten fortfarande ganska påtaglig.

Ett kallt regn faller utanför mitt fönster, hårda vindar ruskar om träden och en känsla av höst infinner sig.
16 grader inne, 14 ute och jag sätter på värmen och fyller på muggen med ännu mera kaffe.

Ska nog dra på mig regnkläderna idag och gå ut i skogen, plocka lite mer blåbär..

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Skapa flashcards