One in a million

Direktlänk till inlägg 23 juli 2020

En slaktad tupp *känsliga varnas*

Av Sarplaninac - 23 juli 2020 19:10

En gång i tiden var jag vegetarian, snudd på vegan. Det varade i 8 år.
Idag äter jag gärna vegetariskt, men också kött, och då helst kött från djurhållning som är bra. Våra tuppar har haft ett superbra liv från kyckling till nu. Tyvärr har jag 6 stycken, och endast en eller två kan jag behålla. Så då slaktar vi på gården, tuppen hinner inte ens fatta vad som händer innan det är över. och sen tar vi tillvara köttet.

Idag slaktade jag och Sonen en av dem, och det märkliga är att det inte kändes det minsta konstigt, det var som om det var den naturligaste sak i världen fast det är första gången jag är med och gör något sådant själv. Nog om det. Min ambition är att vara självförsörjande på gården och då ingår tyvärr även dessa moment ibland.

Efter det har vi spelat minigolf, ätit thaibuffe och gått 6 km med Noah. Nu väntar Neahs runda.

 
 
Anki

Anki

24 juli 2020 07:13

Bra gjort att slakta själv ... en del av livet om man vill vara självförsörjande. Jag köpte en gång tio kycklingar, osorterade ... varav det blev sju vanliga tuppar, en dvärgtupp och en höna - och hönan dog! Suck ... sen köpte jag bar vuxna djur :)
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Sarplaninac

24 juli 2020 08:20

Åh vilken otur du hade.. Av mina 15 dog en som liten kyckling och 8 blev höns och 6 tuppar.
Jag tänker också att det kött du köper i butiken, det har ju också slaktas, men förmodligen haft ett mycket sämre liv än djur i liten gårdsverksamhet.
Kram

 
wiper

wiper

24 juli 2020 16:39

Skall man vara självförsörjande så måste man ju slakta och det är så skönt när det går fort så djuret inte hinner uppfatta nåt. Thaimat är gott och jag längtar själv efter att få spela minigolf. Vi har en fantastisk bana här så jag skall testa så småningom.

Ha en skön fredagskväll
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Sarplaninac

24 juli 2020 17:09

Ja minigolf är så roligt :) även om jag är rätt dålig på det ha ha
Trevlig fredag
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarplaninac - Tisdag 23 april 12:33


Jag är på väg till något jag aldrig deltagit i tidigare, en gruppintervju. Jag vet inte ens vad det är för något, och jag var tvungen Google det. Blev inte så mycket klokare av det. Vi ska alltså vara flera personer som kommer till intervju samtidi...

Av Sarplaninac - Måndag 22 april 22:25

Idag har jag fikat med Siri, i tre timmar. Supertrevligt. Hon är en sån fin människa med ett stort hjärta och en lite lätt ironisk humor som jag bara älskar. Sen gick jag 6 kilometer i skogen med Zavannah. Snön föll och det var 2 grader isande kal...

Av Sarplaninac - Måndag 22 april 09:07

Godmorgen efter ännu en natt utan sovemedicin. Det säger någonting tycker jag.. Från gårsdagens kvallsrunda med Zavannah. Det är så vackert nu.. Idag ska jag träffa Siri, en bekant från min sista arbetsplats i Sverige, innan jag tog beslutet at...

Av Sarplaninac - Söndag 21 april 19:46

Jag har varit till Markaryd med dottern. Hon har bjudit på pizza och vi har handlat på jysk. Sen gick vi i skogen med Zavannah. Överkast för 70kr styck. Tyvärr fanns bara två. Behöver två till. Det ska vara som skydd i soffan mot hundhår och sand ...

Av Sarplaninac - Söndag 21 april 07:24

Tidig morgon. Vaknar av att det är kallt, och så Zavannah. Hon tycker att vi har sovit färdigt nu. Jag tänder upp I kaminen, släpper ut hundarna, hämtar frusen hundmat ur frysen, i det andra huset. Sätter mig i sängen igen, värmen från täcket, oc...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards