One in a million

Alla inlägg under april 2020

Av Sarplaninac - 4 april 2020 08:13

En alldeles ljuvlig dag är i antågande. Fåglarna kvittrar, solen försöker tränga igenom molnen, och luften är fylld av dofter av vår.

Jag är tyvärr inte bättre idag, det är ungefär samma status som igår, men det är inget att älta.

Det är kyligt i luften, och jag är klädd som för en vinterdag där jag sitter på trappen med en mugg zoegas, men jag
älskar dessa morgnar, att få möta varje ny dag så här, är en gåva.

Av Sarplaninac - 3 april 2020 22:29

En dag på soffan med hosta, lätt feber och värk i kroppen. Antingen bryter det ut rejält till imorgon, eller så går det över. Jag ska sova på saken.

På dagarna ligger Stella och sover i någon fönsterkarm, eller bakom tvn. Och om kvällen kommer hon fram, tassar över oss där vi sitter i soffan, trampar, spinner och är mysig med både mig, dottern och hundarna.

Två Alvedon i kroppen, och sedan åkte vi ut till skogen och släppte hundarna.
Det gick trögt, långsamt, kände mig lite yr och tung i kroppen, men min filosofi har alltid varit, och är, att en promenad i friska luften i ett tempo som inte höjer pulsen direkt, är välgörande även om man är sjuk.

Det blåste rejält, och återigen hade stora träd fallit omkull i skogen, och det knakade och gnällde från stammarna där de böjde sig för vinden.

Av Sarplaninac - 3 april 2020 07:45

Morgon med hårda vindar och zoegas. Taket på uteplatsen till stenhuset, har slitits sönder i blåsten.
Vaknar med huvudvärk och hosta, hoppas zoegas kan jaga det på flykten.

Ska fylla på muggen nu, och sen gå ut till kycklingarna och se hur de har haft det inatt. Varje dag avslutas med lite gott åt dem, och lite sällskap, innan jag sen går och lägger mig. Och varje morgon börjar likadant.
De är väldigt sociala, tama och roliga. De flockas runt mig när jag kommer in till dem, och jag kan klappa dem, lyfta upp dem, och de äter ur min hand.

Börjar bli dags att namnge dem. Vad ska de heta? Agda, Agnes, Gösta? Olga? Förslag? Ser åtminstone fyra tuppar, och 10 hönor.

Av Sarplaninac - 2 april 2020 17:19

Jag är helt slut. Den här veckan har det varit något varenda dag, och jag är faktiskt fortfarande sjukskriven av flera anledningar.
Men självklart hjälper jag min dotter så mycket jag bara kan och orkar, men just nu är jag i stort behov av återhämtning.

Min dotter också. Den här dagen med förhör under flera timmar har tagit hårt på henne, och hon är lika trött som jag.

Så vad är bättre än skogen då. Det vilsamma gröna, trädkronornas djupa bugningar i vinden, högt över våra huvuden, och så hundarna. Lillys återfunna glädje, den rastlösa energins utlopp, och flickan, den lilla flickan som går vid min sida, tillitsfull och med ett ljus i ögonen som jag inte sett förut.

Det blåser, hårt, och om jag blundar kan jag känna att jag är ute på havet igen, doften av hav, segel som fylls med vind, och känslan när jag faller av och låter vinden ta tag i båten, stäven som klyver vattenytan och för mig framåt. Ljudet av tystnaden, när jag vrider av tändningen till motorn.
Jag måste segla igen, jag måste ha en båt igen, framöver. Men var sak har sin tid, och jag öppnar ögonen, är tillbaka i skogen igen.

Och efteråt, trötta själar.

Även idag har de fått vara sociala i Helsingborg. Människor älskar att hälsa på dem och prata bort en stund.

#förhör #aussie #australienshepherd #helsingborg #Lilly #skogen

Av Sarplaninac - 2 april 2020 10:31

Efter en kaosartad morgon med hundar, höns, katt, mediciner till Lilly, och alla kläder som var någorlunda presentabla, smutsiga i tvätthögen på badrumsgolvet, och ett kök, ja rentav hela hemmet i kaos, satt vi i bilen 08:30 på väg mot Helsingborg återigen, och denna gången till polisförhör med dottern.

Min dotter blev utsatt för ett brott, eller rättare sagt flera, under tiden hon bodde i Stockholm. Jag kommer inte gå in på detaljer här, men det är under utredning och enligt advokaten ser det bra ut för att få till en rättegång.

#polisförhör #brott #helsingborg

Av Sarplaninac - 1 april 2020 18:18

Lilly har förmodligen blivit biten i örat trodde veterinären. Precis som jag själv misstänkte.
Så nu har hon fått antibiotika och smärtstillande. Övriga knölar hon har på sin kropp är inget vi gör något åt. Hon är 12 år gammal och får leva den tid hon har kvar. Är de ofarliga lipom, eller någonting annat, det får tiden utvisa.

Tumören på huvudet ska även den behandlas med antibiotikan samt tvättas med klorhexidin.

Som vanligt var hon vänligheten själv, och satt snällt stilla på bordet och blev undersökt. Hon är lika lätthanterlig och snäll, som Becky var aggressiv och nästintill omöjlig att hantera hos veterinär.

Det kändes i hjärtat, som alltid när jag kommer dit. Jag ser mig själv och Becky där, hon är så rädd och så arg, och jag så förtvivlad, balanserande på hoppets tunna linje. Och sedan, hennes aska i en urna, och alla tårarna som gör att jag nästan inte ser vägen hem.

 

Men idag gråter jag inte, idag har jag Lilly med mig, ett tag till i varje fall, och livet går vidare.

#sorg #Lilly #becky #grånos #helsingborg #evidensiadjursjukhus

Av Sarplaninac - 1 april 2020 12:14

Vi gick en kortare runda med valparna, eftersom jag ska köra till Helsingborg snart.

 


Jag ser magi och skönhet i allting, och överallt, i skogen.

Idag är äntligen minusgraderna borta, men givetvis får vi regn då. Vad sägs om sol och plusgrader? Tycker det är en trevlig kombo. :)

#skogensmagi #helsingborg #Lilly #veterinär

Av Sarplaninac - 1 april 2020 10:29

Tidig morgon, och nuförtiden känns det som om jag aldrig får sova tills jag känner mig utvilad, oavsett när jag lägger mig. Det är något med tidsomställningen som stör, även fast det bara är en timme det handlar om.

Jag har varit till vårdcentralen och lämnat ett prov klockan åtta, och nu blir det valppromenad och lättare lunch sen innan Helsingborg.

Stella trivs i vardagsrummet med valparna.

Flera som läser har undrat över den andra katten. Jag förstår det men har inte orkat skriva om det. Den lilla kissen drog ju in under duschkabinen, och det var omöjligt att få ut henne. Hon var lika aggressiv och vild, som Stella är kelig och snäll. Jag ställde dit mat och vatten, men hon åt ingenting, och en morgon låg hon död när jag kom ner..

Så nu är hon i katthimlen, och springer på gröna ängar, kanske möter hon även Grånos.

#katthimlen #stella #valpar #skogsälvan

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards