One in a million

Alla inlägg under april 2020

Av Sarplaninac - 9 april 2020 07:33

Vaknar till en gråmulen, blåsig och kylig dag.
Igår var det rena sommarkänslan, och kvällen var ljum.
Vi eldade, vår egen lite för tidiga majbrasa, och allt skräp de förra ägarna lämnat kvar, gick upp i rök.

Jag och yngsta sonen Fd Liten husse, satt ute i mörkret och såg på elden, pratade om livet alltmedan månen steg upp på himlen ovanför oss, stor och klar.

Allting slår ut nu, och det går fort. Den vackraste tiden med allting framför oss.

Sitter i xhuset med mitt morgonkaffe och bara njuter. Det är en del kvar att göra på huset, men jag är hemma igen.

Av Sarplaninac - 8 april 2020 12:29

Vi var först hos veterinären och det gick både fort och smidigt. Veterinären klämde och kände på Neah, tyckte magen kändes mjuk och fin, ingen reaktion med smärta, lyssnade på hjärta och lungor, och tyckte att eftersom hon är i så gott allmäntillstånd och opåverkad av blödningen, så skulle hon äta special /skonkost i 14 dagar, och gärna om vi kunde få i henne lite sparris också så var det bra.

Hjälper inte det så blir de ultraljud och röntgen.
Så vi körde till golfbanan på vägen hem. Valparna fick följa med på nio hål. Min yngsta son som spelar, premiärturen idag.

Som vanligt fick de en del uppmärksamhet av andra människor :)
Neah tyckte det var lite läskigt när sonen slog ut, medan Noah ville springa och hämta bollen.

Nu är vi hemma igen och sitter ute i solen.
Det är varmt, och helt ljuvligt, en fantastisk dag.

Av Sarplaninac - 8 april 2020 08:15

Efter en natt med Stella sovandes mot min rygg, och Neah bredvid, ringde larmet redan klockan sex.
Det är fantastiskt vad gott man sover med en spinnande katt mot ryggen och så lite valpar på det.

Nu är vi i Helsingborg hos veterinären. Neah har haft blod i avföringen i en vecka. Vi har provat skonkost men problemet kvarstår, så därför är vi här nu.

Av Sarplaninac - 7 april 2020 15:23

Idag hinner jag inte sitta vid datorn så mycket. Här är full fart och vi har varit i Ängelholm och sen handlat och ätit sushi på uteserveringen.
Valparna har följt med och miljötränats som vanligt.

Nu är vi hemma och vänder, på väg ut i skogen med hundarna.

Av Sarplaninac - 6 april 2020 21:59

En helt vanlig kväll i xhuset.

Av Sarplaninac - 6 april 2020 09:48

Så var jag tillbaka i xhuset igen. Drygt fyra månader har gått, och den här gången är det utan Grånos.

När jag går upp och inspekterar sovloftet slår dammet och instängdheten emot mig och en hårttuss virvlar upp från träplankorna. Grånos, Becky, det enda som finns kvar, som påminner om att hon en gång har bott här, funnits och existerat.

Jag tar upp håret, håller det i handen, luktar på det, hoppas att jag ska känna hennes dotf ännu, och känner sorgen, tårarna fyller mina ögon för ett ögonblick, innan jag samlar ihop mig och går ner.

Det var här jag först bodde när vi flyttade hit. Det var här mina drömmar och planer fanns, och det är här jag har lagt ner timmar och hela min själ i en påbörjad men inte färdigställd renovering.

Jag har flyttat hit Stella, och hon ska bo här med mig och valparna. Hon utforskar huset, klättrar in i öppna spisen, balanserar på takbjälkarna och ligger och sover i fönstret uppe vid taket. Här behövs inga grindar eller passande mot Lilly som inte var så snäll mot henne.

Nu ska jag fortsätta röja, städa och börja iordningställa huset, som mest har fungerat som ett förråd de sista månaderna.

Neah är morgontrött och hade jag bara henne skulle jag kunna ta hur långa sovmorgnar som helst, men så har vi då hjärtegullet Noah.. :)

Inatt sov jag knappt något, jag drabbades av en inre oro för min framtid, och sen blev min bästa vän inte så glad över något jag gjorde i all välmening. Det är utrett nu, men jag sov på nålar..

Av Sarplaninac - 5 april 2020 22:33

Idag var febern borta och jag har fått tillbaka min vanliga energi.
En del att förbereda inför familjen som kommer imorgon och stannar en vecka.

Vill förtydliga i dessa coronatider att de redan suttit i karantän hemma i mer än 14 dagar och de kör bil till mig utan att besöka någon eller något på vägen, sen stannar de här i skogen och avskildheten en vecka.

Dottern och jag har gått på ett nytt ställe idag. Inte nytt för mig, jag och Grånos gick där ibland, men nya stigar för dottern och valparna :)

Jag har satt på värmen i xhuset, stenhuset som jag först bodde i här. Jag ska sova där med valparna och Stella under tiden alla är här, och lånar ut det stora huset.
Fast jag är sugen på att flytta in i det igen, det huset med vitkalkade väggar, öppet upp till taknocken med bjälkarna synliga, och ett häftigt men igensatt takfönster som jag vill öppna upp, så har det en alldeles särskild plats i mitt hjärta.

Av Sarplaninac - 4 april 2020 16:37

Dottern fick med mig in på nya stigar idag, och vi utforskade skogen vi bor i, ännu en liten bit, och vi vidgade våra vyer, fann dolda vackra platser.

Vilket fantastiskt ställe vi bor på, vilken gåva att få vara på den här magiska platsen och fritt kunna ströva omkring utan att möta en endaste människa, utom möjligtvis kanske någon, någon enstaka och väldigt ovanlig gång, vilket inte har hänt än så länge.

Lilly är pigg igen. Härligt att se.

Hönsen vågar sig ut soliga och varma dagar som denna.

Neah min solstråle och kärlek.

Det knoppas och slår ut överallt nu. Den vackraste tiden ligger framför oss.

Lilly skällde på hönsen och åkte in. Valparna tittade förskräckt på henne. Så skulle de aldrig göra.

Nu måste jag vila lite. Viruset i kroppen anfaller mig lite då och då.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Skapa flashcards