One in a million

Direktlänk till inlägg 12 april 2020

Hjärntrötthet

Av Sarplaninac - 12 april 2020 09:26

God morgon!
Igår var jag så trött att jag höll på att bryta ihop fullständigt och hjärnan gick på högvarv så nattens sömn blev dålig. Klockan två låg jag vaken och var så trött att ögonen sved, jag ville inget hellre än att få sova, men hjärnan kunde inte koppla ner. Nu får jag nog ta hjälp ett tag av läkemedel.

Jag är ju långtidssjukskriven på grund av flera olika saker som jag inte går in på här, men ett av dem, de allra "mildaste" faktiskt, är fatigue, hjärntrötthet, vilket inte är så "bara" det heller egentligen.

Det är som om hjärnan saknar filter, allting går rakt in i mig och jag kan inte sålla stänga av, eller värja mig mot alla intryck, vilket gör att jag fort blir trött och utmattad, och måste dra mig undan.


Jag är väldigt ljudkänslig och får lätt huvudvärk. Att följa mina rutiner med sömn och mat är extremt viktigt för att behålla balansen.
Om jag inte lyssnar på kroppen, så blir jag fort nedbruten, utmattad, grinig, mina sömnproblem eskalerar och jag blir som en dement person i huvudet. Glömmer saker, rör ihop allting, och blir nedstämd.

Sista veckan har blivit för mycket för mig, oavsett hur trevligt jag tycker det är med besök, och jag är nu exakt där jag inte vill vara. Slutkörd.

Det som är svårt är att mina handikapp inte syns utanpå, vilket lätt kan förleda människor att tro att jag är frisk. Sen är det också svårt tror jag att förstå hur oerhört handikappade det faktiskt är när man inte upplevt det själv.

När min bästa vän kommer på besök med sina barn och långnos, brukar hon stanna max två dygn, även om jag säger att de gärna får stanna längre, för hon känner mig så väl och hon vet vad jag klarar av. Så det är inte att hon inte vill stanna längre, det är av omtanke om mig.

Jag tycker jättemycket om att få besök av alla trevliga människor som finns i mitt liv och min omgivning, fantastiska, underbara, snälla, hjälpsamma och fina. Men tyvärr orkar jag inte så mycket som jag skulle önska, och kanske hoppas på ibland.

#hjärntrötthet #osynligthandikapp #fatigue #utmattad


 
 
Ama de casa

Ama de casa

12 april 2020 11:25

Inte för att jag vet hur det känns, men det låter fruktansvärt jobbigt! Hoppas du får sova bättre med hjälp av mediciner.
Kram!

http://amacasa.wordpress.com

Sarplaninac

12 april 2020 11:36

Ja det är extremt jobbigt. Behöver lång återhämtningstid
Kram

 
Amisa

Amisa

12 april 2020 13:10

Jag hoppas att du snart hittar tillbaka till din balans igen!
Fridens liljor!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Sarplaninac

12 april 2020 14:04

Tack, det gör jag, om än långsamt..
Ha en fin dag

 
Anki

Anki

12 april 2020 16:42

Det låter extremt jobbigt - och just detta att din sjukdom inte syns gör förstås att en del människor får bekymmer. Bekymmer om sånt som inte angår dem egentligen. Hoppas du snart återhämtar dig!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Sarplaninac

12 april 2020 17:20

Tack snälla, precis så är det, och de är inte alltid jag känner att jag vill förklara i detalj och/eller hänga ut mig själv med något så privat.
Det tar säkert en vecka, men det blir bättre dag för dag.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarplaninac - Onsdag 24 april 22:18


Jag är så tacksam, över alla människor som bryr sig. Mitt x från Stockholm ringer och kollar hur jag har det, två kollegor från min sista arbetsplats ringer och skriver, frågar hur jag mår och tipsar om jobb. (Zavannah som liten. Vad fort det gick,...

Av Sarplaninac - Onsdag 24 april 14:17


Jag blev precis inkallad till intervju, för en fast tjänst, på fredag. Det gjorde mig glad. Och Stella i Danmark hon ville gärna vara min referens, och säga bra saker. Så jag är så tacksam.. Nu dricker jag kaffe med dottern och så ska vi gå ...

Av Sarplaninac - Onsdag 24 april 11:52


Jag somnar sent om natten, vaknar tidigt om morgonen, ibland redan klockan fem. Jag sover som mest, en slummer av 5 oroliga timmar. Jag kan inte ens märka tröttheten om dagen, min hjärna är ockuperad och den går på högvarv. Jag kan inte riktig...

Av Sarplaninac - Tisdag 23 april 23:25

Vi var 8 stycken på intervju. Både gemensam utfrågning och privat. Jag med mina 17 års erfarenhet stack ut, och tog plats, tänkte att ingenting känns svårt eller omöjligt efter Danmark. Det gick också bra, jag kan börja där som vikarie, och med all...

Av Sarplaninac - Tisdag 23 april 12:33


Jag är på väg till något jag aldrig deltagit i tidigare, en gruppintervju. Jag vet inte ens vad det är för något, och jag var tvungen Google det. Blev inte så mycket klokare av det. Vi ska alltså vara flera personer som kommer till intervju samtidi...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards