One in a million

Alla inlägg under mars 2020

Av Sarplaninac - 14 mars 2020 09:53

Valpsömn fram till fem, snubblade ner för trappan och släppte ut hundarna.
Minus åtta grader, en frostig dröm, en värld klädd i vitt.

Tillbaka till den sköna sängvärmen. Den lilla tiken kom efter mig och lade sig tätt intill.
Vi somnade om, sov fram till närmare halv sju, då Extra allt hoppade upp i sängen och talade om att det var minsann frukostdags, och tid att gå upp.

Två muggar kaffe, ut med den ovanligt morgonpigga rottisen, och sedan iväg till Ica för att hänga på låset.

Snabbt handla, och sedan hemåt igen innan de flesta människor ens hunnit vakna.
Butikshyllorna gapade tomma, och skyltar uppmanade kunder att hålla avstånd till varandra, och vid kassan stod en flaska handsprit att använda innan betalningen.

Nu är vi hemma igen. Nollgradigt ute och solen värmer så ljuvligt. Sitter ute på altanen och lyssnar till fågelkvitter och luftvärmepumparnas brummande.

Den lilla tiken fick en stöt imorse. Hon satte nosen på det här, som är i badrummet ca en dm över golvnivå, och som jag aldrig har förstått var något med el i.
Hon följde med mig in i badrummet, satte nosen mot det där och skrek till och for ut ur badrummet i en farlig fart.

Jag som inte ens förstått att det var el där, böjde mig ner och kollade närmare, och blev förskräckt när jag såg vad det var, lämnat helt oskyddat dessutom.
I källaren hängde det strömförande sladdar från taket när vi flyttade in, och sonen fick sig en stöt en höstkväll när han gick dit.

Det här huset är lämnat i ett farligt skick av de förra ägarna.
Tur att både sonen och tiken klarade sig undan oskadda.

#elstöthund #elinosen #älvan #australienshepherd #aussie #farligthus #rottis #sol

Av Sarplaninac - 13 mars 2020 21:08

 

 

Jag är vilse i en evig natt, fast i melankolins och saknadens land.

Tomheten ekar inuti mig, skriker ut sitt budskap.

 

Fast i det förflutna, drömmar sprungna,

ur allt som en gång var, jagar mig i gryningen.

 

Vemod, hör min klagan, kattugglans rop i natten,

under stjärnklar himmel,

Jag är fast, vilse i en evig natt.

 

     

#vilseienevignatt #vemod #melankoli #natur #magiskskog #skogsälvan   

 

      

Av Sarplaninac - 13 mars 2020 17:54

Vi vek av från grusvägen, rakt in i det gröna, jag och min gamla, aningen trötta följare, Rottisen.

Vi gick långt, kanske alltför långt, jag tappade bort mig i allt det gröna och fick anstränga mig, samla ihop mig, för att finna vägen hem igen, vilse i en grön dröm.


Jag sjönk ner i mossan, blev en del av skogen, och trädkronorna viskade ovanför mig, och flickan med det långa håret stod barfota i mossan och såg på oss med outgrundlig blick.

#rottis #flickaniskogen #vilseiengröndröm #magiskskog #älvan

Av Sarplaninac - 13 mars 2020 12:45

Träd över vägen, som någon haft vänligheten att såga itu och dra åt sidan.

Lutande träd. Lutande bild ;)

Överallt såg vi den, förödelsen efter den senaste stormens framfart. Omkullfallna träd, avslitna grenar och kvistar över vägarna.

Tur att vi klarat oss så bra ändå här i huset i skogen

Den gamla kloka, badade i en lerpöl, och fick även med sig de små.

Regn och fyra grader. En råhet i luften, frusna händer, och en kyla som letade sig in under kläderna, trots flera lager.

Och apropå corona. Det här ska bara vara en natur och djurblogg, inte en massa gnäll eller personliga aspekter, men.. Måste bara säga en sak ändå:

Jag är så innerligt trött på all flathet i det här landet. Stäng skolor och dagis nu, gör allt vad ni kan för att stoppa spridningen av corona. Allt annat är skamligt, ynkligt och fullkomligt obegripligt, och kommer bara leda till att många människor dör helt i onödan.

Och nej, jag har ingen panik, jag har det väldigt bra här ute i skogen långt från allting och alla, men jag är djupt oroad för väldigt många andra människor som inte har det som jag och som är utsatta genom underliggande sjukdomar och risker.

Extra allt låter hälsa att han är heeeelt oskyldig. Vadå bitit i soffkudden? Förstår inte vad du pratar om.. :)

Av Sarplaninac - 12 mars 2020 10:20

Jag märkte hur stormen började byggas upp under tiden vi gick, hur trädens kronor böjde sig längre och längre ner över oss, tills det kändes som om vi gick i en grön tunnel. Kvistar och mindre grenar slets bort och singlade ner framför våra fötter där vi gick.

   

Jag bestämde att vi skulle vända åter, hemåt igen strax innan vi hade nått fram till den plats jag hade tänkt. 

Med hundarna vid min sida, och den lilla flickan vid handen, så ökade vi på våra steg, undan stormen.

 

Dagen var vacker, och en strimma sol över mossan.

 

Vi hann precis hem, sen brakade stormen loss på riktigt.

 


Valparna sover på soffan bredvid mig, över huset vilar ett lugn. Ute ryter stormen, skakar om huset så fönsterrutorna skallrar och då och då dunsar en mindre gren in i rutan. 

 

#aussie #storm #Undanstormen #magiskskog

Av Sarplaninac - 12 mars 2020 08:28

Natten blev lugn, valparna sov, båda två uppe hos mig fast det numer är fritt att gå ner också.

 

 

Det ska bli storm idag. Jag älskar stormar och sådant väder som de flesta andra människor inte gillar.

Vi ska gå ut i skogen nu innan stormen kommer.

#australienshepherd #aussie #skogen #helandeskog #älvan #skogsälvan

Av Sarplaninac - 11 mars 2020 14:12

Solen kom fram mellan molnen och gjorde den gröna mossan ännu mer intensivt grön, valparna jagade varandra mellan träden, lekte tafatt mellan stammarna.

Vi gick rakt in i allt det gröna. Lämnade stigen bakom oss och utforskade nya platser.

Det blev längre än jag hade tänkt. Vi bara gick och gick, tankarna flödade fritt, upp efter trädens stammar, och löstes upp i allt det blå. Tiden stod stilla, bara här och nu existerade.

Nöjda hundar sover. Natten gick bra vad hundarna anbelangar. Själv sov jag uselt.
Har varit iväg en stund återigen på förmiddagen. Nu blir de kaffe i solen mot husväggen.

#hundar #sol #mossa #australienshepherd #aussie #skogen #helandeskog

Av Sarplaninac - 10 mars 2020 21:41

Inatt testar jag att låta valparna gå fritt mellan övervåning och ner till vardagsrummet,  Tidigare har jag tagit med dem upp på övervåningen och stängt till trappen. 

 

Vi gick i skogen, dottern, valparna och jag. Den gamla och kloka, avböjde idag, hon är fortfarande lite halt.

Regnet föll över oss, sju plusgrader och dofter av mossa, multnande löv, och faktiskt, en antydan till vår.

 

Extra allt, följde med mig upp till sovrummet först, hoppade upp i sängen, tittade på mig med ögonen fulla av hjärtan, innan han sen försvann ner för trappan igen.

Det här kan bli en spännande natt.

 

#experimentnatt #extraallt #aussie

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards