One in a million

Alla inlägg under mars 2020

Av Sarplaninac - 18 mars 2020 07:57

Inatt har jag inte sovit mycket. Kände av magont under dagen, och när jag sen lagt mig för natten blev det värre och i princip omöjligt att sova.

 

Slumrade väl till lite ändå emellanåt, och vid halvsex vaknade valparna, kröp upp hos mig båda två och var sådär valpgosigt mysiga som bara valpar kan. 

Bättre start på dagen är svår att få, och trots sömnbristen gick det ändå lätt att gå upp i det sällskapet.

 

De har fått varsin tuggring av dottern som hon köpte igår, och Noah hade knappt tid att gå ut, så gott tyckte han att det var.

 

Idag ska vi köra och hämta katterna. Spännande..   

 

#magont #valpar #hämtakatter #aussie #livetiskogen

 

Av Sarplaninac - 17 mars 2020 21:28

   

I den magiska skogen om kvällen. Jag satte mig i den mjuka mossan och såg upp mot trädens kronor högt däruppe, återigen, känslan av att vara en del i ett större  sammanhang, och mitt inre fylldes med frid.


 

     

 Noah vilade en stund i det gröna. Lilly den gamla och kloka,levde upp och lät sig fyllas av skogens magi.


 

Av Sarplaninac - 17 mars 2020 14:51

Idag har vi tillbringat några timmar i Ängelholm. Som vanligt passar vi på att miljöträna Noah och Neah de gånger vi lämnar gården i skogen.

Idag var det många som ville hälsa på de små nallebjörnarna, och de fick mycket uppmärksamhet. Av rädslan för corona syntes ingenting just där idag. Människor pratade och klappade. Trevligt :)

Valparna fick även följa med in i arken Zoobutiken, och där fick de både ben och uppmärksamhet.

Nu är vi hemma igen och det vanliga står på schemat. Kycklingarna, rengöring av bur och utfodring. Hundar ut, både gamla och unga.
De afrikanska jättesnäckorna ska få städat och lite ny mat.
Och imorgon kommer två kattungar flytta in hos oss.

#kycklingar #höns #australienshepherd #aussie #älvan #skogsälvan #ängelholm

Av Sarplaninac - 16 mars 2020 15:43

Idag gick vi efter vattnet, den magiska sjön.
Tio grader varmt och känslan av vår i luften.

Valparna fick träna på att gå lite i koppel, men mest är de lösa. Javisst är det koppeltvång den här årstiden, men om du har sådan koll på din hund att det är som om den är kopplad, och inte för många meter ifrån dig, får du faktiskt ha den lös.

Valparna är av modellen vallhundar, och från dag ett har jag tränat dem att vara lösa i närheten av mig, och komma på inkallning.
De är ständigt runt benen när jag går, och viker de av det minsta eller kommer för långt ifrån, kallar jag bara in dem.

De är riktigt duktiga för att vara endast 15 veckor, och fantastiskt lättlärda.
När vi inte är ute i skogen, är de oftast ute på gården hemma. Där sitter de och iakttar allting, och ser de något, en bil eller en människa, så skäller de inte, de bara sitter där och tittar, vrider sina huvuden synkade med varandra som två tjuren Ferdinand och iakttar allt de ser.
En fullkomligt underbar ras!

#australienshepherd #aussie #skogen #sjön #magiskasjön #vallhundar

Av Sarplaninac - 16 mars 2020 09:10

God morgon sedan kvart i sex.

 

En natt i skogens drömland, och ett uppvaknande med två ljuvliga fyrbenta, fulla av kärlek.

 

Valparna har roat sig, och jag behöver damsuga ser jag.   

 

Nu verkar det vara slut på frukostvilan och det är dags att dra på mig alla ytterkläderna och bege mig ut i skogen.

 

#skogen #valpar #australienshepherd #älvaniskogen #drömlandet

Av Sarplaninac - 15 mars 2020 21:12

När kvällen kom in över skogen, gick vi ut, jag och mina följare.   

De små ser upp till den gamla och kloka. Jag också.

 

Ett lätt duggregn, dofter av jord,  multnande löv och mossa kom emot oss. Dofter av skog, dofter av liv.

      

 

 

Vi kom fram till en plats full av magi, där trädens stammar är lena som sammet, och luften fylld av energi.

   

Hemma i soffan, Noah älskar att titta ut genom fönstret, gärna kliva upp på fönsterbrädan om han får möjlighet, och det är som om Grånos själv vore här.

Han satte upp ena tassen och krafsade lätt på rutan några gånger, som om han vinkade till någon han såg där ute. 

 

#grånos #Noah #stammaravsammet #träd #magi 

 


 

Av Sarplaninac - 15 mars 2020 13:08

Natten blev lugn faktiskt, dels tog jag melatonin, och jag sover så fantastiskt bra på det, men sen hoppade Noah "Extra allt" upp i sängen för ovanlighetens skull och lade sig tätt intill mig, och det är den absolut bästa förutsättningen som finns för en bra nattsömn.

 

Kanske tyckte även han det, för han sov lugnt hela natten fram till sex, utan gnäll och den vanliga rastlösheten.

 

Vid fyratiden stod även denna lilla sötnos Neah på baktassarna vid min säng och visade tyst att jag skulle hjälpa henne upp. Hon kröp ihop i min famn med sitt lilla huvud på min kudde, och jag var i himmelriket när jag somnade. 

   

Vid sextiden föll ljuset in genom fönstret i allrummet, valparna började röra på sig och fåglarna stämde upp i en kvittrande kör från nedervåningen.

 

Dottern och jag har varit i skogen på förmiddagen med valparna, sen har jag även hunnit med att laga lunch, röja upp i köket (evighetsjobb) och nu infann sig äntligen lugnet över huset i skogen, efter att Lilly har muttrat lite åt odågorna till valpar och talat om att det minsann är dags för lite vila nu.   

 

#valpar #kärlek #hundsova #älvan #australienshepherd #melatonin

Av Sarplaninac - 14 mars 2020 17:32

Jag lade min vita jacka i en av trädgårdsstolarna ute i solen på altanen, gick in för att hämta en mugg zoegas, och när jag kom ut var jackan borta från stolen.

 

Söta lilla Neah hade hämtat den och lagt sig tillrätta på den, med Noah bredvid.

Sedan tillbringade vi ett antal timmar ute i solen och bara njöt av en fantastisk dag.

 

Min gamla kloka följeslagare, Lilly vilade hon också i solen, och den gamla rottisen i hundgården för att slippa valparna som han är måttligt förtjust i. 

 

Lilly är halt till och från på ena frambenet, men hon springer och hoppar som en gasäll på savannen, en graciös hind i den trolska skogen, och hon flyger fram, full av livsglädje.

Hennes kropp är full av knölar, och jag anar att vår tid tillsammans går mot sitt slut, men så länge hon har livsglädjen kvar, blir hon kvar här hos mig. Sen får hon möta Grånos igen.

 

Min magiska plats i skogen. Luta sig tillbaka mot ett av de vackra, gröna mossbeklädda träden, blicka upp mot trädkronorna och himlen. Vara en del av allting för ett ögonblick. 

 

Jag är en fattig människa rent ekonomiskt som kämpar bara för att kunna existera. Men jag är rik på allting annat. Min själ är full av alla de rikedomar som naturen och mina djur ger. Och jag har vänskap,  innerlig och äkta sådan och jag har fantastiska barn. Jag skulle vara oerhört tacksam om jag bara hade det aningen lättare ekonomiskt, men inga pengar i världen skulle kunna få mig att byta bort det jag har i livet, så om det enda alternativet var just det, lever jag hellre fattig, men omgiven av all den kärlek och själsliga rikedom, resten av livet.

 

#fattig #rikedom #enriksjäl #livsglädje #skogsälvan #väljalycka

 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Skapa flashcards